משרד עורך דין א. טסמה

מבחינת העובד, הרכב משמש אותו ואת משפחתו באופן כללי, ולא רק לצרכי עבודה.

מבחינת המעסיק, מדובר ברכב עבודה, ובמצב שאין עבודה, אין לעובד צורך ברכב (וזאת בנוסף לעובדה שהמשך השימוש של העובד ברכב בתקופת החל"ת עולה כסף למעסיק).

כיצד פועלים?

ראשית, חשוב לציין שבאופן רגיל, רכב עבודה מהווה חלק מתנאי העבודה של העובד. לאור זאת, ככל שהמעסיק שולל מעובד רכב שניתן לו לצרכי עבודה, הדבר יכול להיחשב כהרעת תנאים (בגינה יכול העובד להתריע על הרעת תנאים ולבחור במסלול של התפטרות בדין מפוטר ולדרוש את פיצויי הפיטורים).

שנית, חשוב להבהיר כי באופן עקרוני, במצב של חל"ת הסכם העבודה ממשיך להתקיים (וכך גם יחסי העבודה), אך הוא עובר למצב של "השהייה" (הקפאה). לאור העובדה שהסכם העבודה "מוקפא", גם הוותק של העובד וזכויות נוספות נמצאות במצב של "הקפאה" (צבירת הזכויות מתחדשת בסיום החל"ת).

מה עושים?

כשמדובר בתקופת חל"ת ההנחה היא שהזכות לרכב עבודה, כמו יתר הזכויות שניתנות לעובד במסגרת יחסי העבודה (הבראה, חופשה, מחלה וכו') נכנסת למצב של "הקפאה". כלומר, ככל שהמעסיק דורש את הרכב בחזרה, על העובד למסור בחזרה את הרכב.

אחד הפתרונות המוצעים בנסיבות כאלה, הוא להגיע לסיכום (עדיף סיכום בכתב) בין העובד למעסיק במסגרתו ייקבע כי העובד ימשיך להחזיק ברכב בתקופת החל"ת, ושווי השימוש ברכב בתקופת החל"ת יוכר כחוב של העובד כלפי המעסיק, חוב שיקוזז לאחר חזרת העובד לעבודה (או במסגרת תשלומי גמר החשבון, במקרה שלאחר תום החל"ת הוחלט שלא לסיים את יחסי העבודה).

בכל מקרה, חשוב להדגיש כי יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו ולפעול באופן החוקי המתאים בכל מקרה.

מעוניינים בייעוץ משפטי? צרו קשר עם עו"ד אבי טסמה בטלפון 050-7573158

Scroll to Top