משרד עורך דין א. טסמה

בשנה האחרונה, ובפרט בחודשים האחרונים, התפרסמו עוד ועוד ידיעות על האטה במשק ועל הליכי התייעלות, שכוללים גם פיטורי צמצום בהיקפים שונים. אם פיטורים "רגילים" (אפילו כשהם מוצדקים בגלל למשל תפקוד לקוי של עובד) חושפים את המעסיק לסיכון משפטי מסוים- כשמדובר בפיטורי צמצום הסיכון מוכפל פי כמה.

אחד מהכלים העיקריים שהמעסיקים עושים בהם שימוש כדי לצמצם את הסיכון, הוא הסדרי פרישה או הסכמי פרישה ביקשנו מעו"ד אבי טסמה, מומחה לדיני עבודה, לתת דגשים למה אנחנו צריכים לשים לב אם מציעים לנו לחתום על הסכם פרישה מרצון.

מה זה הסכם פרישה מרצון?

מדובר בהסדרים במסגרתם העובד והמעסיק מסכמים ביניהם על סיום יחסי העבודה בהסכם ביניהם, שבמסגרתו העובד מוותר על תביעות עתידיות בתמורה למענק פרישה.

למה כדאי לחתום על הסכם פרישה?

האינטרס המשותף של הצדדים הוא הרצון להגיע לסיום מהיר, מכובד ו"נקי" של תקופת העבודה, מבלי "להתלכלך" בסכסוך משפטי. כך, העובד יכול להמתיק במעט את גלולת הפיטורים ולצאת לדרך חדשה עם עוד קצת כסף בכיסים, והמעסיק סיים את כל המחלוקות עם העובד.

למה כדאי לשים לב לפני שחותמים על הסכם פרישה?

אם במהלך תקופת העבודה העובד לא יודע להגיד בדיוק מהן הזכויות שהוא זכאי להן מהמעסיק (ורבים מהעובדים הם כאלה), קל וחומר שדקה לפני הפיטורים העובד יתקשה מאוד (אם בכלל יצליח) לדעת אילו זכויות ו/או כספים הוא יכול או היה יכול לקבל מהמעסיק.

עורך דין דיני עבודה אבי טסמה
עו"ד אבי טסמה | צילום: שחף הבר

לצערנו, בחלק מהמקרים מענק הפרישה משמש עלה תאנה, שמסתיר סכומי כסף נכבדים וזכויות רבות שהעובד לא מודע להם.

קחו דוגמא: עובד בשכר גלובלי של 12,000 שקלים ברוטו (שאינו מקבל תשלום עבור שעות נוספות), עובד בממוצע 1.5 שעות נוספות ביום. עובד כזה יהיה זכאי לאחר 5 שנים לסכום של יותר מ- 160,000 שקלים עבור שעות נוספות בלבד. כדי להמחיש את הנקודה, מענקי פרישה לעובדים אינם מגיעים דרך לסכומים כאלה, ורובם גם לא למחצית מהסכום.

בפרשת רוביו נ' מלון עכו ביץ' נדון מקרה דומה לדוגמא. מדובר בתיק שנדון בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, שם דובר על עובד שקיבל מענק פרישה בסך 16,617שקלים, וכנגד זאת חתם על כך שאין לו עוד טענות או תביעות כנגד החברה.

זמן מה לאחר חתימת ההסכם, התברר לעובד שהוא עשה טעות, וכי הוא זכאי בפועל להרבה יותר מסכום מענק הפרישה ששולם לו. בתביעה שהעובד ניהל נגד המעסיק, חויב המעסיק לשלם לעובד סך של 149,355 שקלים.

לצערנו, במציאות לא כולם בקיאים בהוראות החוקיות, והדבר מייצר פתח לטעויות (מכוונות או לא מכוונות), ולעיתים מדובר בטעויות שעלות הרבה מאוד כסף, וחבל על כך.

מה חשוב לעשות?

דבר ראשון והכי חשוב, לא למהר לחתום.

לרוב העובדים אין ידע משפטי מתאים, וכל מקרה תלוי בנסיבות הייחודיות שלו, ולכן חשוב מאוד לקבל ייעוץ משפטי טרם החתימה על הסכם כזה.

כמו כן, מן הסתם קצת קשה לפרט מראש את כל הנסיבות שיכולות להיות בעייתיות. לכן, כדי קצת לפשט את הדברים, להלן מספר אינדיקציות שיסייעו להבין האם מדובר בהסכם שיכול להיות בעייתי:

01
המעסיק מבקש מהעובד לחתום על וויתור על תביעות כתנאי לתשלום הכספים שהעובד זכאי לקבל ממילא, וללא קשר לוויתור על תביעות (למשל פיצויי פיטורים, פדיון חופשה שנתית, פדיון יתרת דמי הבראה ועוד).

02
העובד לא קיבל מסמך ובו פירוט של כל הסכומים שישולמו לו כנגד החתימה ההסכם.

03
ההסכם לא ברור או חד משמעי- למשל אם לא ברור ממנו מה העובד מקבל תמורת ההתחייבות לוויתור על תביעות או מהם התנאים לקבלת מענק הפרישה.

04
ההסכם לא הוסבר לעובד או שהעובד לא הבין אותו- דוגמא נפוצה היא מקרה שבו המעסיק מסר לעובד את המסמך מבלי להסביר את המשמעויות שלו, למשל שהמסמך כולל התחייבות לוויתור על תביעות מצד העובד.

05
יש פגם במסמך הוויתור- למשל המסמך כולל נתונים אישיים שגויים או שהוא אינו חתום ע"י גורם מוסמך מצד המעסיק.

06
לאחר חתימת כתב הוויתור מתעוררים חילוקי דעות שלא היו ידועים לעובד בעת חתימת המסמך.

חשוב להדגיש שבתי הדין לעבודה מכירים בכך שיש פערי כוח ומידע מהותיים בין העובד לבין המעסיק. לאור זאת, בתי הדין לעבודה נוהגים להכיר בחוקיות הסדרי פרישה הכוללים וויתור על תביעות, רק אם התקיימו בהם מספר תנאים:

01
ההסכם מפרט בכתב ובאופן ברור את כל ההסכמות.

02
ההסכם מפרט בכתב את כל הכספים שמגיעים לעובד, כולל פיצויי פיטורים וכל הסכומים שהעובד זכאי לקבל בגמר החשבון (העובד זכאי לקבל אותם ממילא, ואסור שהם יותנו בחתימה על וויתור על תביעות).

03
העובד מודע לזכויות שוויתר עליהן במסגרת הסדר הפרישה.

04
ההסכם נמסר לעובד לצורך בדיקה משלו, לרבות באמצעות עו"ד או כל איש מקצוע רלוונטי.

05
ההסכם נחתם ע"י העובד בהסכמה מלאה וללא הפעלת לחץ על העובד.

לסיכום, הסכמי פרישה שכוללים וויתור על תביעות כנגד מענק פרישה מקובלים בעולם העבודה. עם זאת, בשל האינטרסים המנוגדים ופערי הידע והכוחות שבין העובד למעסיק, חשוב לעצור רגע לפני החתימה על המסמך, ולנסות להבין במה מדובר, כולל פנייה לעו"ד, כדי למנוע אובדן של כספים וזכויות, שעשויים להיות בשווי עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

מאמר זה נכתב ע"י עורך דין אבי טסמה באתר מאקו.

לקריאת המאמר במאקו לחצו כאן.

מעוניינים בייעוץ משפטי? צרו קשר עם עו"ד אבי טסמה בטופס או בטלפון 050-7573158

Scroll to Top