משרד עורך דין א. טסמה

הסדר "שעות גמישות"? כן, כן.. גמישות.

מדובר בהסדר לפיו העובד והמעסיק מסכימים שהעובד יעבוד בהיקף שעות שבועי/חודשי מסוים, באופן שיאפשר לעובד להחסיר שעות עבודה ביום עבודה מסוים, ולהשלים את אותן שעות חסרות ביום עבודה אחר, מבלי ששעות אלו תיחשבנה כ"שעות נוספות".

בעשורים האחרונים שוק העבודה השתנה מאוד. בעוד שבעבר היה מקובל שיום עבודה ארך כשמונה שעות בלבד, ועובדים רבים עבדו באותו מקום עבודה שנים רבות, כיום קיימות בשוק העבודה תבניות העסקה שונות ויצירתיות. כך, בעשורים האחרונים נעשו נפוצות צורות התקשרות שונות, כגון באמצעות מיקור חוץ (באמצעות חברות שירותים או ספקי שירות עצמאיים), עבודה מהבית, עבודה מהשטח (סוכני מכירות למשל), עבודות זמניות (לדוגמא במקרים של פרויקטים בתחום ההיי-טק), באמצעות קבלני כח אדם ועבודות במשרות חלקיות.

ההסדר הנ"ל נועד לאפשר מימד של דינמיות וגמישות למעסיקים ולעובדים, וזאת תוך שמירה על אינטרס המעסיק ואינטרס העובד:

מצד המעסיק, במקומות עבודה מסוימים (כגון בהיי-טק, בתקשורת, ברפואה ועוד) מדובר בעבודה שצריכה להתבצע גם בשעות לא "רגילות". ההסדר מאפשר למקומות העבודה להמשיך ולפעול גם בשעות לא שגרתיות, וזאת מבלי לייקר את עלות ההעסקה של העובדים (לדוגמא בדרך של תשלום עבור שעות נוספות) ומבלי לפגוע בתפוקה.

מצד העובדים, ההסדר מאפשר להם מידת גמישות בניהול יום העבודה שלהם, בכדי להיות זמינים לצורך ניהול החיים האישיים וחיי המשפחה, וזאת מבלי לפגוע בהתפתחות המקצועית ובגובה ההכנסה.

כדי לתת מענה חוקי לצרכים הכלכליים והתעשייתיים המשתנים, בתי הדין לעבודה הכירו בהסדר הנ"ל וקבעו שהסדר כזה יכול להתאפשר בהתקיים מספר תנאים מצטברים:

  1. קיומו של הסכם בכתב, במסגרתו נכתב באופן מפורש שהצדדים מסכימים להחלת הסדר שעות גמישות.
  2. ההסכם מאפשר לעובד (בתיאום עם המעסיק) לקבוע את מתכונת והיקף שעות העבודה (באופן שבועי או חודשי) בהן יעבוד, ובלבד שהעובד אכן יעבוד את היקף השעות המוסכם.
  3. ההסכם מחייב כי מידי מספר חודשים המעסיק יערוך חישוב של שעות העבודה בפועל (באופן השבועי או החודשי שהסכימו עליו הצדדים) כדי לוודא אם העובד הגיע להיקף השעות המוסכם או האם התשלום בגין השעות הנוספות תואם את השעות הנוספות שהעובד עבד בפועל.
  4. ההסכם כולל אפשרות התחשבנות בעניין תשלומי חסר עבור שכר עבודה. כלומר, ככל שיימצא כי בפועל העובד זכאי לתשלום עבור שעות נוספות (משום שעבד בהיקף המצדיק תשלום עבור שעות נוספות עפ"י דין), המעסיק ישלם לעובד סכום בגובה השכר לו העובד זכאי בגין אותן שעות עבודה נוספות שהתגלו בבדיקה.
  5. ההסכם לא נועד לצורך ניצול העובד או כפייה עליו את ההסדר של שעות גמישות.

כדי לצמצם את הצורך בהתחשבנות כספית (כמתואר לעיל), במקומות עבודה רבים מקובל לכלול בהסכמי עבודה מהסוג הזה תשלום קבוע עבור שעות נוספות גלובאליות, המבוסס על תחשיב שמשקף את הערכה של השעות הנוספות שהעובד יעבוד בכל חודש. באופן הזה, אם קורה שהעובד אכן עובד בשעות נוספות (כפי שהצדדים העריכו), הוא יקבל תגמול על כך כדין, ומנגד המעסיק מצמצם את האפשרות לשלם תשלומי שכר ביתר ו/או את הצורך בביצוע התחשבנויות בכל חודש.

מעוניינים בייעוץ משפטי? צרו קשר עם עו"ד אבי טסמה בטלפון 050-7573158

Scroll to Top